Openstaande vacatures

  • Jeugdstem en Zorgstem zoeken een nieuwe HR Medewerker voor 24 uur per week: HR medewerker

Open sollicaite
Op dit moment hebben wij geen openstaande vacatures voor Vertrouwenspersonen. Je kunt altijd een open sollicatie sturen. Dit kan naar: sollicitatie@jeugdstem.nl

Wil jij je graag inzetten voor cliënten die vallen onder de Wet zorg en dwang en hun vertegenwoordigers?  Dochterstichting Zorgstem heeft regelmatig vacatures. Bekijk deze hier.

Werken bij Jeugdstem 

Bij Jeugdstem werken momenteel zo’n 100 vertrouwenspersonen, verspreid over kantoren in Amsterdam, Deventer, Berkel en Rodenrijs, Sittard en Utrecht. Geen dag is bij ons hetzelfde. Soms werk je op kantoor, soms werk je thuis en wekelijks ga je op bezoek bij kinderen en jongeren die te maken hebben met jeugdzorg.

Onze staf werkt vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam. Onze missie?  De stem van kinderen, jongeren, ouders en pleegouders duidelijk te laten doorklinken in de jeugdzorg.

 

Profiel van een vertrouwenspersoon 

Bij Jeugdstem werken ongeveer 100 vertrouwenspersonen door het hele land die zich inzetten voor iedereen die te maken heeft met jeugdzorg. Wij vallen onder Cao Jeugdzorg. 

Gedurende een werkdag kom je in aanraking met verschillende doelgroepen die allemaal een beroep doen op jou als onafhankelijke vertrouwenspersoon. Jongeren en volwassenen kunnen jou gedurende een telefonisch adviesgesprek benaderen met uiteenlopende vragen. Met de informatie die jij geeft in een telefonische adviesgesprek help je de cliënt weer verder met zijn of haar traject binnen de hulpverlening. De vragen kunnen uit het hele land vandaan komen. 
Profiel van een vertrouwenspersoon

Mirjam (vertrouwenspersoon)

Ik vind het waardevol om jongeren en ouders een stem te geven. Bijvoorbeeld wanneer het contact met de hulpverlening spaak loopt. Als vertrouwenspersoon vind ik het belangrijk om een luisterend oor te bieden. Het contact met jongeren geeft mij extra energie."

Mirjam (vertrouwenspersoon)

Onze kerntaken

De vertrouwenspersoon is er om je te helpen. Bijvoorbeeld wanneer er dingen in de hulpverlening niet goed lopen, als je iets niet begrijpt of als je wil dat er iets verandert. Wij geven je uitleg over je rechtspositie in de jeugdzorg, adviseren je over de te nemen stappen en geven je praktische hulp.

Alle jongeren die in een instelling verblijven, worden bezocht volgens een vaste frequentie (bijvoorbeeld een keer per maand) door een vaste vertrouwenspersoon. Door vaak op groepen te zijn, creëren we een vertrouwensband. We vragen hoe het met de jongeren gaat en of zij hulp nodig hebben of vragen hebben over hun rechtspositie. Jongeren krijgen de ruimte om ons vragen te stellen en hun problemen en klachten te bespreken. Wat in vertrouwen met ons wordt besproken, blijft vertrouwelijk.

We bieden individuele klachtondersteuning. We beginnen altijd met een startgesprek over de klachten, de verwachtingen, de mogelijkheden en de beperkingen van onze ondersteuning. Wij kunnen helpen met het opstellen van (klacht)brieven of e-mails, het voeren van klachtgesprekken met medewerkers, leidinggevenden, de procedure richting de klachtcommissie en een bezwaar- en beroepsprocedure. Daarnaast bieden we individuele klachtondersteuning in verband met het tuchtrecht. Ook ondersteunen we kinderen en jongeren bij aangifte doen van geweldsincidenten in de jeugdzorg.

Onze vertrouwenspersonen zijn toegankelijk en snel te bereiken. We zijn op werkdagen dagelijks op kantoortijden bereikbaar per telefoon, e-mail, via de vraag-, klacht- en contactformulieren op de website.  In de middag- en avonduren zijn we bereikbaar via online chat. En we komen volgens een vaste regelmaat langs op de groepen en in de gezinshuizen waar kinderen en jongeren verblijven.

We geven voorlichting over het vertrouwenswerk aan groepen jongeren, cliëntenraden, jongerenraden en jeugdzorgprofessionals. Daarnaast geven we informatie over het klachtrecht en de rechtspositie van jongeren en (pleeg)ouders die te maken hebben met jeugdzorg.

Onze kernwaarden

We gaan zorgvuldig om met jouw vertrouwelijke informatie en we hebben een onafhankelijke positie. Wij zijn niet in dienst van de instantie waar jouw vraag of onvrede over gaat.

Wij helpen jou om bespreekbaar te maken wat jij vindt dat gezegd moet worden, zodat je gehoord wordt

Jouw verhaal is voor ons het uitgangspunt. Wij staan naast jou.
 

Wij ondersteunen jou in het gesprek met de instantie als de communicatie op gang gebracht moet worden, is vastgelopen of verbroken. 
 

We maken je duidelijk wat jouw rechten zijn en we laten je zien welke mogelijkheden je hebt om jouw situatie te verbeteren. Zo motiveren we je om voor jezelf op te komen.