De pijnlijke casus van Evory

Evory (34) is een alleenstaande moeder met drie kinderen. Vijf jaar geleden raakte het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) betrokken bij een traject voor haar jongste kind. Zij heeft in die periode herhaaldelijk om hulp gevraagd voor haar toen 11-jarige zoon die de diagnose autisme kreeg. Het CJG zag dit echter niet als prioriteit en trok een andere conclusie die Evory veel schade zou berokkenen. Een pijnlijke casus waarin een vertrouwenspersoon van het AKJ een oplossende rol kon vervullen.

Lees het hele verhaal “De pijnlijke casus van Evory”

Excuses van de gemeente

De ouders van gezin met vier kinderen  hebben meerdere klachten over een gemeente. De ouders vinden dat de rapportage, die de wijkconsulent heeft geschreven, inhoudelijk niet op orde is. De rapportage geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid, er staan onjuistheden in en de mening van de ouders op de inhoud van rapportage is niet meegenomen.

Lees het hele verhaal “Excuses van de gemeente”

Ik wil gehoord worden!

Silke (16 jaar) belt met een vertrouwenspersoon van het AKJ en ze vertelt haar verhaal. Ze vindt de samenwerking met haar jeugdbeschermer niet goed gaan. Silke krijgt nauwelijks een reactie op haar vragen, de jeugdbeschermer luistert onvoldoende naar haar én is niet altijd even duidelijk in wat ze vertelt. Silke heeft al vaker geprobeerd dit te bespreken, maar dat heeft niet tot een oplossing geleid.

Lees het hele verhaal “Ik wil gehoord worden!”

Pleegzorg in corona-tijd

Pleegouders Jeroen en Angelique zorgen al ruim twee jaar voor hun pleegdochter Rosa*. Rosa was acht jaar toen er werd besloten dat zij niet meer bij haar ouders kon wonen. Ouders en pleegouders konden goed overweg met elkaar en Rosa zag haar ouders regelmatig. Dat veranderde toen het coronavirus in Nederland uitbrak. Jeroen en Angelique behoorden tot de risicogroep, en zij gingen samen met Rosa in quarantaine.

Lees het hele verhaal “Pleegzorg in corona-tijd”

Goed luisteren en de tijd nemen…

Mevrouw Halman heeft al een hele tijd klachten over de samenwerking en communicatie met haar jeugdbeschermer. Zij voelt zich niet gehoord en ze begrijpt niet waarom de jeugdbeschermer haar zorgen rondom haar vijfjarige zoontje niet serieus neemt. De jonge moeder is ten einde raad, ze besluit om de telefonisch adviesdienst van het AKJ te bellen. Zij geeft aan dat ze graag ondersteuning wil van een vertrouwenspersoon om haar klachten en zorgen te bespreken met jeugdbescherming. Zij hoopt dat zij hierdoor door jeugdbescherming serieuzer genomen zal worden en dat de samenwerking met de jeugdbeschermer zal verbeteren.

Lees het hele verhaal “Goed luisteren en de tijd nemen…”

Sharon voelt zich niet gezien

Sharon is 16 jaar en verblijft sinds 8 maanden op een behandelingsgroep. Sharon heeft een fijne vriendengroep en een sociaal leven, maar door de coronamaatregelen gaat dat nu anders dan normaal. Haar familie woont verder weg en school volgt ze online. Logischerwijs kan ze nu ook minder met haar vrienden afspreken, waardoor ze veel tijd op de groep doorbrengt. Als vertrouwenspersoon bezoek ik tweewekelijks de groep van Sharon en maak ik met alle jongeren een praatje.

Lees het hele verhaal “Sharon voelt zich niet gezien”

Luisteren naar Joost

‘Op een dag neemt de 14-jarige Joost contact op met het AKJ. Een familielid van Joost noemde het AKJ en daarna is hij op de website gaan kijken voor hulp. Ik krijg Joost aan de telefoon en hij vertelt mij dat de Raad voor de Kinderbescherming onderzoek gaat doen en dat hij dat helemaal niet leuk vindt. Hij heeft er een slecht gevoel over en weinig vertrouwen. Dit vanwege eerdere onderzoeken waarbij de raadsonderzoekers niet goed opschreven wat hij vertelde. In gespreksverslagen las hij uitspraken terug van zichzelf die hij niet zo bedoelde, of onjuist waren. Joost keek erg op tegen het gesprek met de Raad voor de Kinderbescherming.

Lees het hele verhaal “Luisteren naar Joost”

Recht op passende hulp

Rianne is 8 jaar oud. Vorig jaar heeft het meisje veel problemen gehad op school. Als gevolg daarvan is ze langdurig ‘thuiszitter’ geweest. Inmiddels is Rianne onderzocht en is er geschikt onderwijs voor haar gevonden. Ze heeft het daar redelijk naar haar zin en bouwt weer positieve ervaringen op. Maar haar situatie blijft kwetsbaar.

Lees het hele verhaal “Recht op passende hulp”