De meerwaarde van goed luisteren en de tijd nemen…

Mevrouw Halman heeft al een hele tijd klachten over de samenwerking en communicatie met haar jeugdbeschermer. Zij voelt zich niet gehoord en ze begrijpt niet waarom de jeugdbeschermer haar zorgen rondom haar vijfjarige zoontje niet serieus neemt. De jonge moeder is ten einde raad, ze besluit om de telefonisch adviesdienst van het AKJ te bellen. Zij geeft aan dat ze graag ondersteuning wil van een vertrouwenspersoon om haar klachten en zorgen te bespreken met jeugdbescherming. Zij hoopt dat zij hierdoor door jeugdbescherming serieuzer genomen zal worden en dat de samenwerking met de jeugdbeschermer zal verbeteren.  

Een van de vertrouwenspersonen van AKJ Zuid-Holland nodigt mevrouw Halman uit voor een intakegesprek. Zij luistert uitgebreid naar het verhaal en de onvrede van de moeder. De vertrouwenspersoon geeft tijdens dit gesprek, maar ook bij de vervolggesprekken voorafgaand aan het klachtgesprek met jeugdbescherming eerlijk aan wat de jonge moeder van het AKJ kan verwachten en wat de moeder eventueel zelf nog zou kunnen doen om haar situatie te verbeteren.  

De vertrouwenspersoon helpt mevrouw Halman bij het formuleren van haar klachten in een klachtbrief. Ondertussen gaat ze zelf aan de slag met een aantal tips en adviezen van de vertrouwenspersoon.  

Jeugdbescherming nodigt mevrouw Halman uit voor een gesprek. De vertrouwenspersoon is daar ook bij aanwezig. Het klachtgesprek met de jeugdbeschermer en de klachtenfunctionaris van jeugbescherming verloopt positief, mede dankzij de persoonlijke stappen die mevrouw Halman tijdens het ondersteuningstraject met het AKJ zelf al heeft doorlopen. Moeder ervaart meer begrip van de jeugdbeschermer en is blij met de helderheid en de reactie van jeugdbescherming op haar klachtbrief. De samenwerking en communicatie verloopt sindsdien een stuk beter.  

 Het AKJ is er voor iedereen die te maken heeft met jeugdhulp. Heeft u vragen over uw rechten of over procedures in de jeugdhulpverlening? Of ervaart u problemen en komt u er zelf niet uit met de jeugdhulpverlener? Neem dan contact op met een vertrouwenspersoon.  

Terug naar alle verhalen