Onjuistheden in rapport Veilig Thuis

Rachel van 16 jaar gaat vanwege fysieke klachten niet naar school. Haar school vertrouwt de situatie niet en doet een melding bij Veilig Thuis. Deze organisatie doet – zoals gebruikelijk na een melding – onderzoek of er sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling. Een vertrouwensarts van Veilig Thuis onderzoekt het meisje. Ook zijn er gesprekken met haar huisarts, arts en moeder.

Als Rachel het rapport van Veilig Thuis krijgt, schrikt ze. Haar woorden lijken wel verdraaid te zijn. Zo heeft ze het echt niet verteld aan de vertrouwensarts. Ook staan er veel moeilijke woorden in, ze begrijpt er niet veel van. Bovendien ontvangt ze enige tijd later een tweede versie van het rapport. Het is niet duidelijk waar de wijzigingen in deze versie op zijn gebaseerd. Rachel voelt zich niet serieus genomen en wil een klacht indienen. Van het wijkteam hoort ze over het AKJ. Ze gaat online om te chatten met een vertrouwenspersoon.

De vertrouwenspersoon brengt Rachel snel in contact met een collega. Want die woont in dezelfde regio als het meisje en kan snel een persoonlijke afspraak maken. Dat wil Rachel graag. Samen nemen ze beide versies van het rapport door. Ze kijken welke vragen Rachel precies heeft en wat er volgens haar niet klopt. Dan schrijven ze een brief aan Veilig Thuis met het verzoek om een gesprek over het rapport.

De vertrouwenspersoon gaat met Rachel mee naar het gesprek. De twee vertrouwensartsen van Veilig Thuis luisteren goed naar haar en nemen het meisje heel serieus. Ze passen het rapport aan zodat er geen onduidelijke dingen of verdraaide woorden meer in staan. Na het gesprek is Rachel heel opgelucht. Ze is tevreden over de verbeteringen in het rapport en blij met de hulp van de vertrouwenspersoon. Nu kan zij zich weer volledig richten op haar herstel. Inmiddels is Rachel het aantal uren dat ze naar school gaat op aan het bouwen.


De naam Rachel in dit praktijkvoorbeeld is fictief.

(Elk verhaal van een kind, jongere of (pleeg)ouder is uniek. Elke klacht over jeugdhulp vraagt dan ook om een andere oplossing. Als jij een klacht hebt, doen onze vertrouwenspersonen hun uiterste best om jou te helpen. Daar kun je altijd op rekenen. Ook als je te maken hebt met Veilig Thuis kun je terecht bij onze vertrouwenspersonen. Lees meer >>).

Terug naar alle verhalen