Wijkcoach neemt hulpvraag niet serieus

Ouders van een meervoudig gehandicapt meisje doen een beroep op de wijkcoach van de gemeente voor extra opvang van hun dochter. De ouders vertellen dat zij privé te zwaar belast zijn en in hun netwerk ook geen extra steun hebben kunnen vinden.

De wijkcoach zegt desondanks dat de ouders zelf in hun netwerk mogelijkheden moeten zien te vinden. De vader en moeder zijn teleurgesteld en zien nu geen andere mogelijkheid dan zelf maar de kosten voor extra opvang te betalen. Als de ouders hun situatie met een vertrouwenspersoon bespreken, zijn zij nog steeds teleurgesteld in de gemeente. Het Centrum Indicatiestelling Zorg heeft ondertussen een indicatie afgegeven voor 24 uurszorg voor 7 dagen in de week. De wijkcoach heeft de situatie dus onderschat.

De ouders schrijven met ondersteuning van de vertrouwenspersoon een brief naar de manager van het wijkteam. In de brief vragen ze om een oplossing door de gemeente. De vertrouwenspersoon gaat samen met de ouders naar een gesprek met de manager van het wijkteam en de wijkcoach. In het gesprek is niet alleen ruimte voor het verhaal van de ouders, maar biedt de manager excuses aan. De gemeente zal met hen naar een passende oplossing zoeken en de zorg vergoeden die zij zelf hebben betaald.

Na afloop zijn de ouders zeer tevreden over de ondersteuning van de vertrouwenspersoon en over de manier waarop de gemeente met hen is omgegaan. Zij voelen zich nu wel serieus genomen. De wijkcoach heeft meteen gezegd dat zij een fout heeft gemaakt, waardoor er begrip ontstond. Het gesprek is op een prettige en ontspannen manier verlopen, de ouders kunnen weer prima samenwerken met de gemeente en het vertrouwen is hersteld.

(Elk verhaal van een kind, jongere of (pleeg)ouder is uniek. Elke klacht over jeugdhulp vraagt dan ook om een andere oplossing. Als jij een klacht hebt, doen onze vertrouwenspersonen hun uiterste best om jou te helpen. Daar kun je altijd op rekenen.)

Terug naar alle verhalen